Translate

8/3/56

Sirah Patani Di Zaman Kejatuhan


 Sirah Patani Di Zaman Kejatuhan






Sejarah pencapaian di zaman kegemilangan Patani cukup banyak, jika dibincangkan secara ilmiah dan kajian dilakukan dengan lebih mendalam. Penulis tidak menafikan bahawa sebelum ini banyak pembentangan kajian telah dijalankan oleh banyak pihak serta dibentangkan. Tetapi bagi penulis, pembentangan yang dilakukan hanyalah seperti nasi kerabu yang kekurangan rencah dan kerabunya.
Di dalam sejarah Langkasuka sehinggalah namanya bertukar menjadi Patani, tiada kemusnahan teruk berbanding peristiwa kejatuhan Patani 1785. Walaupun pernah menerima asakan kuat daripada Siam mahu pun Burma, kerajaan Patani tidak pernah jatuh sungguh pun telah beberapa kali berundur dan memindahkan istana kota sebelum melakukan serangan balas terhadap musuhnya. Peristiwa kejatuhan Patani ini merupakan satu tamparan hebat bukan sahaja kepada bangsa Melayu, bahkan juga umat Islam di Nusantara (Asia Tenggara). Selain itu negeri-negeri Arab juga turut tersinggung dengan jatuhnya bumi Serambi Mekah Nusantara itu. Mereka juga telah beberapa kali turut menghantar bantuan bagi membebaskan Patani dari belenggu kezaliman Siam. Namun takdir Allah SWT telah mengatasi usaha hambanya yang sangat dhaif. Kerana semua dari kejadian Allah Taala itu mempunyai banyak rahasia dan hikmah…
Sebelum Sultan Muhammad, Sultan Patani 1774 – 1785, memegang tampuk amanah sebagai pemerintah, Patani telah ratusan tahun telah diserang sebagai cubaan menakluki bumi Melayu itu. Namun setelah Islam bertapak dengan teguh di Patani bermula awal abad ke-15 Masehi, pihak Siam telah melihat Patani dari sudut lain pula. Iaitu kekuatan Patani bukan hanya kekentalan semangat orang Melayu Patani serta semangat persaudaraan Melayu seNusantara sahaja. Tetapi keimanan serta semangat jihad muslim Patani merupakan ledakan hebat yang muncul kerana pada masa itu Empayar Islam adalah salah satu kuasa besar yang memerintah dunia. Maka Siam telah menukar startegi daripada serangan sembrono kepada serangan berbentuk tektikal. Penukaran strategi ini terpaksa dilakukan kerana peranan ulama bukan sekadar berdakwah, bahkan sebahagian mereka pula telah ditabalkan raja/sultan, manakala sebahagian yang lain pula adalah panglima-panglima tentera Patani. Hal inilah yang menyebabkan golongan ulama terus diburu untuk dihapuskan sehingga ratusan tahun lamanya.
Pada hari ini, umat Melayu tidak didedahkan secara khusus bagaimana sebelum Nusantara ini jatuh ke tangan penjajah, bahawa mereka itu bersaudara. Kekuatan persaudaraan itu lebih kukuh setelah kedatangan Islam. Aceh contohnya adalah negeri Islam yang banyak berjasa di rantau Tanah Melayu ini, kerana negeri itu adalah sebuah tempat paling awal penghuninya menerima cahaya Islam. Apabila saudaranya di negeri lain menghadapi musibah, Aceh adalah negeri yang paling awal menghantar bantuan. Begitu juga setelah keseluruhan nusantara telah menerima dakwah Islam, maka mereka saling bertolongan dalam semua perkara.
Tuan Guru Haji Sulong: Bapa Revolusi Patani


Peranan ulama juga turut tidak didedahkan secara meluas di dalam sejarah Melayu. Golongan itu hanya digambarkan sebagai pendakwah semata-mata. Hanya beberapa tokoh sahaja yang dinyatakan secara umum tentang peranan menentang penjajah. Apakah perkara ini sengaja dibiarkan atau sistem pendidikan berpaksikan barat telah menenggelamkan peranan ulama ini. Atau apakah kerana mereka itu sendiri jahil tentang  sejarah….
Bersambung kembali tentang kisah kejatuhan Patani dan rentetan sejarah sebelum kejatuhannya semasa pemerintahan Sultan Muhammad. Pada tahun 1776, Siam cuba menduga apakah Sultan Muhammad yang baru menaiki tahta itu akan mudah tunduk terhadap helah mereka. Ketika itu mereka menggunakan alasan bahawa Siam telah diserang oleh Burma. Lalu dihantar satu perutusan meminta supaya kerajaan Patani menghantar bantuan sebanyak 80,000 bath, bagaimana pun Sultan Muhammad tidak melayan kerana baginda telah mengetahui tujuan sebenar Raja Siam tersebut. Di pihak Siam pula, mereka telah mempunyai alasan untuk menyerang Patani kerana tidak menghantar bantuan seperti yang dikehendaki.
Dalam tahun 1782 pula, Raja Siam bernama Phya Tak Sin telah dibunuh oleh panglimanya dengan tujuan merampas kuasa. Panglima yang berketurunan Maha Cakri tersebut telah melantik dirinya sendiri sebagai Raja Siam bergelar Phra Putrra Yu’ Fa Chula Lok atau Raja Rama. Raja Rama inilah yang memindahkan pusat pemerintahan dari Thonburi ke Bangkok.
Dua tahun kemudian, pada tahun 1784, Burma telah menyerang negeri Ligor yang berada dalam jajahan Siam. Raja Rama telah menghantar bantuan tentera dari Bangkok ke Ligor yang diketuai oleh adiknya sendiri (Raja Muda Siam) untuk menentang tentera Burma. Peperangan itu telah belangsung selama beberapa bulan yang berakhir setelah tentera Burma berundur meninggalkan Ligor.
Raja Muda Siam kemudian membawa tenteranya ke Singgora yang ketika itu juga telah berada di dalam jajahan Siam, untuk mengatur strategi pemerintahan dari sana. Satu perutusan telah dihantar oleh Raja Muda Siam ke Patani supaya tunduk dan menjadi negeri di bawah jajahan Siam tanpa perlu berlakunya peperangan. Alasannya ialah Patani telah engkar tuntutan supaya menghantar bantuan pada tahun 1776.
Di Patani pula, Sultan Muhammad telah bermesyuarat dengan dengan pembesar-pembesar negeri. Keputusannya ialah bersedia untuk berperang jika Siam meneruskan niat menakluk dan menghapuskan kedaulatan Islam di Patani. Rakyat Patani pula menyambut berita persediaan perang itu dengan hati terbuka kerana peluang jihad telah ada di depan mata mereka. Mereka mudah menerima seruan jihad tersebut kerana ketika itu Patani merupakan pusat dakwah Islam di Nusantara. Ramai ulama telah dilahirkan di Patani begitu juga pendakwah luar seperti Aceh, Jawa, Palembang, Sulawesi, Borneo, Mindanao, Arab dan India juga datang berdakwah atau mendalami ilmu mereka di sana.
Meski pun peralatan senjata perang Patani telah usang dan ketinggalan zaman, namun rakyat Patani tidak melihat senjata perang itu sebagai penyebab menang atau kalah di medan perang. Keyakinan dengan pertolongan Allah SWT sahaja adalah azimat terbaik dan tiada yang lain dapat menentukan kalah menang dalam perang tersebut, melainkan atas kuasa Allah Taala jua. Begitulah tahap keimanan rakyat Patani pada waktu itu dalam amalan mereka sebagai umat Islam.
Rakyat Patani yang menyertai pasukan pertahan telah dibahagikan kepada dua pasukan. Pasukan pertama berkawal di kubu-kubu di tepi pantai untuk menahan serangan Siam dari arah laut. Pasukan kedua berkawal di hadapan Kota Istana Chabang Tiga. Meriam Seri Negara dan Meriam Seri Patani yang telah beberapa kali mengalahkan tentera Siam dalam peperangan sebelumnya, telah dibawa semula ke luar kota Istana untuk menyambung tugas yang sekian lama berehat, semenjak pemerintahan Raja Kuning lagi. Peperangan terakhir menggunaka kedua-dua meriam tersebut menentang Siam ialah pada tahun 1632 dan 1633, iaitu lebih 150 tahun ianya disimpan dan tidak digunakan.
Beberapa hari selepas rakyat Patani bersedia menghadapi serangan Siam, maka tibalah angkatan perang Siam yang diketuai oleh Phraya Kalahum di Kuala Patani. Mereka berlabuh di situ kerana menunggu masa yang sesuai untuk melancarkan serangan.
Sewaktu angkatan Siam berlabuh di Kuala Patani, terdapat pakatan jahat untuk menjatuhkan Patani, yang didalangi oleh salah seorang pembesar Patani. Pembesar tersebut adalah orang Siam berasal dari Ligor bernama Nai Chan Tung. Beliau bersama beberapa orang rakannya telah datang ke Patani dan melakukan banyak jasa dan bakti kepada negeri Patani. Di atas jasanya itu Sultan Muhammad telah menaruh kepercayaan serta melantiknya sebagai pembesar raja.
Rancangan jahat yang dilakukan oleh Nai Chan Tung ialah dengan berpura-pura serta bermuka-muka dengan Sultan Muhammad. Beliau telah mengadap Sultan Muhammad dengan tergopoh gapah apabila angkatan Siam mula tiba di Kuala Patani. Lalu menceritakan kebimbangan serangan tersebut serta berjanji di hadapan Sultan Muhammad bahawa beliau sanggup berperang dengan bangsa sendiri untuk mempertahankan Patani. Beliau memohon supaya dilantik sebagai ketua pasukan Patani di kubu tepi pantai dan dikurniakan sebuah perahu besar lima hasta beserta kelengkapan senjata dan meriam. Melihat kesungguhan Nai Chan Tung, Sultan Muhammad telah terpedaya dengan helah yang dikenakan terhadap baginda. Lalu diperkenankan permohonan tersebut.
Nai Chan Tung keluarlah dengan perahunya menuju ke arah kubu pertahanan pantai Patani dengan penuh sifat kepuraan. Rancangan khianatnya untuk menderhaka terhadap Patani semakin hampir tercapai. Apabila menjelang waktu malam, beliau kemudiannya menuju ke arah kapal angkatan Siam dan meminta kebenaran untuk berjumpa Phraya Kalahum. Di hadapan panglima Siam tersebut, Nai Chan Tung telah mendedahkan rahsia pertahanan Patani, menerangkan lokasi kubu-kubu tentera serta tempat simpanan senjata. Setelah selesai membocorkan rahsia pertahanan Patani, Nai Cham Tung terus melarikan diri ke Singgora.
Apabila tiba saat terbaik untuk melancarkan serangan, Phraya Kalahum pun mengarahkan pasukan meriamnya membedil secara serentak ke arah kubu-kubu pertahanan pantai Patani. Banyak bedilan tersebut tepat mengenai sasaran kerana rahsia lokasi kubu-kubu tersebut telah berada di tangan pihak Siam. Walaupun Setelah pertahan pantai Patani semakin lemah, maka angkatan Siam mula mendarat di pantai. Pasukan Patani tetap melawan sehinggalah mereka semua terkepung dan terputus hubungan dengan pertahan di hadapan kota dalam negeri. Namun pasukan itu dihancurkan dan ditawan oleh tentera Siam. Meriam mereka pula telah dirampas dan kubu mereka juga telah diambil alih oleh tentera Siam.
Setelah pasukan pertahanan pantai jatuh ke tangan Siam, Phraya Kalahum mengarahkan tenteranya melancar serangan ke dalam negeri. Serangan tersebut bagaimana pun mendapat tentangan hebat daripada rakyat Patani. Manakala Sultan Muhammad sendiri telah keluar mengatur pertahanan dari serangan Siam. Meriam Seri Negara dan Seri Patani telah berjaya meredakan kemaraan tentera Siam daripada menghampiri kota. Peperangan tersebut telah berlaku selama beberapa hari sehingga akhirnya tentera Siam berjaya menghampiri pasukan pertahanan kota. Maka berlakulah peperangan secara berdepan dan senjata pendek seperti pedang, keris, tombak, lembing, parang dan sebagainya digunakan.
Peperangan tanpa henti selama beberapa hari itu menyebabkan Sultan Muhammad turut serta berada di tengah-tengah medan pertempuran. Pasukan Siam telah menggunakan bedilan meriam yang menyebabkan peluru berkenaan telah mengenai baginda. Akibat terkena peluru meriam tersebut, Sultan Muhammad telah mangkat di medan pertempuran disaksikan oleh rakyatnya sendiri. Akibatnya pertahanan pasukan Patani mula berpecah dan berundur. Akhirnya Kota Istana jatuh ke tangan orang Siam dan mengakibatkan kekalahan pertama kali dalam sejarah kedaulatan Patani.
Trajedi Takbai: Sejarah Mengingatkan Kekejaman Siam Berterusan
Tentera Siam berada di Patani selama kira-kira sebulan dengan membuat kerja menagkap orang-orang Melayu, tidak kira lelaki, perempuan, kanak-kanak bahkan orang tua. Habis mereka dibunuhnya. Semua harta benda rakyat Patani telah dirampas dan akhirnya Kota Istana Chabang Tiga telah dibakar sehingga menjadi arang.
Sebelum tentera Siam pulang ke Bangkok, Phraya Kalahum telah mengisytiharkan undang-undang penakluk untuk menghapuskan hak orang Melayu. Orang Melayu ditangkap seramai mungkin untuk dijadikan hamba tawanan perang. Meriam Seri Negara dan Seri Patani yang dibina semasa pemerintahan Raja Biru turut dirampas untuk dibawa kembali ke Bangkok. Meriam Seri Negara bagaimana pun terjatuh ke muara Kuala Patani semasa kerja pemunggahan dilakukan. Hanya meriam Seri Patani yang dapat diangkut dan telah diletakkan di hadapan bangunan Jabatan Pertahanan di  Bangkok.
Di sini jelaslah bahawa punca kejatuhan Patani adalah berpunca daripada pembocoran rahsia pertahanan Patani oleh Nai Chan Tung kepada Siam. Pengkhianatan adalah punca utama kepada kejatuhan kerajaan Islam Patani ini. Nai Cham Tung adalah bangsa Siam yang dilantik sebagai pembesar telah melakukan pengkhianatan kepada orang Melayu.  Faktor-faktor lain adalah punca sampingan yang tidak mempengaruhi secara langsung kekalahan Patani tersebut. Jika dikaji dengan teliti dalam sejarah Tanah Melayu, kejatuhan kerajaan sebenar ialah melalui pengkhianatan oleh orang luar yang tinggal di dalam negeri. Mereka inilah yang menunggu masa untuk menangguk di air keruh…..

ไม่มีความคิดเห็น: