Translate

8/3/56

Bingkisan Anak Bani Jawi


 Sirah Patani-Langkasuka (1649 – 1785)



Patani Abad Ke-17 Mengandungi 43 Buah Jajahan

Pada menyatakan kisah Patani-Langkasuka menurut catatan Tarikh Patani yang telah wujud seawal pada tahun 200 Masehi itu, perjalanan sejarahnya tentulah sangat panjang. Banyak sejarahnya telah dirosakkan oleh bangsa penjajah, yakni Siam dan Inggeris. Dengan itu, kita pada hari ini telah mengalami kekaburan sejarah yang sangat rumit untuk direntetkan kembali kepada anak-anak bumi Melayu ini.
Berbekalkan berbagai rujukan, seperti catatan Inggeris, tulisan anak Melayu
terkemudian serta termasuk juga cerita lisan dari anak-anak Patani (cerita orang tua-tua Patani), maka penulis akan cuba menyelusuri sejarah itu dengan berhati-hati. Kerana dalam banyak versi sejarah Patani, telah didapati bahawa terdapat banyak usaha untuk melagakan beberapa pihak tertentu supaya berseteru. Tujuannya ialah bagi memastikan supaya satu pihak lagi dapat mengekalkan tampuk kuasa tanpa diganggu gugat.
Seperti bicara penulis dalam tulisan terdahulu, pemerintah Patani-Langkasuka adalah dari keturunan pemerintah Sriwijaya. Raja terakhir yang memerintah Patani ialah Raja Kuning binti Sultan Abdul Ghafur Muhiuddin. Baginda ialah seorang raja atau pun ratu yang memerintah Patani seperti mana ratu-ratu perempuan yang dilantik sebagai Raja Patani terdahulu. Raja Kuning dilahirkan pada tahun 1613 di Pahang, kerana bondanya Raja Ungu berkahwin dengan Sultan Pahang. Setelah kemangkatan bondanya, Raja Kuning telah ditabalkan sebagai Raja Patani pada tahun 1635. Ketika itu Patani mempunyai 43 jajahan, termasuk Terengganu. Setelah Raja Kuning berkahwin dengan putera Sultan Johor, maka Terengganu diperintah oleh wakil Sultan Johor. Patani berada di bawah pemerintahan Raja Kuning selama 14 tahun. Baginda mangkat pada tahun 1649. Sebahagian catatan lain pula menyatakan bahawa Raja Kuning mangkat pada tahun 1688 pada usia 75 tahun tanpa meninggalkan pewaris tahta yang sah.
Menurut satu pendapat lain, raja-raja perempuan yang memerintah Patani ini merupakan raja adat sahaja. Ini kerana mereka tidak mempunyai kuasa penuh, bahkan mereka juga tidak dibenarkan memasuki ke beberapa tempat di dalam istana. Ini kerana, Sultan Patani yang sebenar ialah dari keturunan Sultan Qunbul atau Sayyid Ali Nurul Alam. Tetapi kesepakatan telah dicapai, di mana keturunan Raja Sriwijaya yang sah masih lagi dapat memerintah bersama-sama raja-raja dari golongan ulama berketurunan Sultan Qunbul dan keturunan Tok Raja Fiqih al-Abbasi. Kesepakatan yang dibuat itu adalah disebabkan beberapa faktor serta bagi memastikan peralihan tampuk pemerintahan berjalan dengan penuh beradab. Di sini kita dapat melihat bahawa Patani itu telah mengamalkan sistem pemerintah seperti yang diamalkan sekarang. Seorang ‘raja besar’ dari salah satu 43 buah negeri tersebut, bertindak seperti Yang DiPertuan Agong sekarang atau istilah sebenarnya Raja TiRaja. Pusat pemerintahan Patani Besar pada mulanya di Kota Mahligai telah berpindah ke Istana Kota Chabang Tiga di Patani.
Hal ini bertepatan dengan satu riwayat lain, yang menyatakan bahawa, pada tahun 1650, Raja Sakti II bin Sultan Abdul Kadir, telah meninggalkan Kerajaan Jembal di Kelantan kepada puteranya Raja Loyor, setelah dilantik sebagai Raja Besar Patani. Raja Sakti memerintah Patani selama 12 tahun setalah mangkat pada tahun 1662. Raja Sakti (Raja Jembal, Kelantan 1637 – 1649) dari Kerajaan Jembal ini juga adalah berketurunan Sultan Qunbul. Semasa pemerintahan Raja Sakti, telah beberapa kali baginda bersama-sama angkatan tentera Patani menghalau Siam daripada menceroboh bumi Patani. Bahkan pernah baginda bersama bala tenteranya mengejar tentera Siam sehingga jauh ke dalam wilayah Siam.
Di sini juga didapati bahawa Kerajaan Jembal di Kelantan juga berada di bawah pemerintahan pusat Patani. Selain itu juga Raja Kelantan dan Patani adalah dari satu jalur keturunan, iaitu anak cucu Sultan Qunbul, keturunan ulama-ulama sebagai pemerintah/sultan yang memerintah sebahagian Tanah Melayu. (Insya Allah pada masa akan datang, penulis akan menerangkan hubungan kekeluargaan kesultanan Champa, Patani dan Kelantan). Selain itu, sejarah versi Inggeris hanya menonjolkan Raja Kuning sebagai Raja Patani (1635 – 1649/88), sebaliknya, Raja Besar Patani ialah Raja Sakti (1650 – 1662) pula dikatakan menyerang Patani pada tahun 1649. Sedangkan serangan Raja Sakti tersebut ialah menghalau Siam dari menceroboh Patani. Kemudian disejarahkan pula semasa pemerintahan Raja Kuning, Patani sangat aman dari segala ancaman musuhnya, terutama Siam. Begitulah sejarah Patani telah dicincang lumat oleh musuh-musuhnya, supaya generasi terkemudian akan terlepas pandang atau tidak akan menemui kisah sebenar tentang tanah air mereka suatu masa dahulu.
Setelah kemangkatan Raja Sakti II pada tahun 1662, putera baginda Raja Loyor (Raja Jembal, 1649 – 1663) telah diangkat sebagai Raja Besar Patani (1662 – 1663). Baginda memerintah Patani Besar dan Jembal sekali gus sehingga mangkat pada tahun 1663.
Adinda Raja Loyor benama Raja Umar kemudian diangkat pula sebagai Raja Patani (1663 – 1670). Disebabkan tiada pengalaman mentadbir, maka Raja Umar telah meninggalkan pemerintahan Patani pada tahun 1670. Raja Umar kemudian ditabal sebagai Raja Jembal pada tahun 1676 sehinggalah tahun 1721.
Apabila Raja Umar meninggalkan tahta Patani pada tahun 1670, Patani diperintah secara bersama oleh ulama-ulama yang dilanti sebagai raja disetiap negeri kecil (jajahan) Patani. Patani tidak mempunyai Raja Besar (atau kemungkinan juga jawatan tersebut di pangku oleh Raja Kuning) sehinggalah pada tahun 1688, apabila raja-raja kecil serta pembesar Patani menjemput Raja Bakar / Raja Bakal dari Kampung Teluk untuk ditabalkan sebagai Raja Besar Patani. Raja Bakar yang ketika itu usia sudah lanjut, juga adalah dari kalangan anak cucu Raja Sakti telah bersetuju menjadi Raja Patani (1688 – 1690).
Kemangkatan Raja Bakar pada tahun 1690, telah menyebabkan puteri baginda bernama Raja Mas Kelantan dilantik sebagai Raja Patani (1690 – 1707). Raja Mas Kelantan berkahwin dengan Tuan Besar Long Bahar bin Wan Daim (Datu Pengkalan Tua). Perkahwinan tersebut telah melahirkan Raja Dewi Perachu dan Raja Long Sulaiman.
Apabila Raja Mas Kelantan mangkat dalam tahun 1707, Raja Dewi Perachu telah diangkat sebagai Raja Patani dengan gelaran Raja Nang Chayang (1707 – 1715). Nang Chayang kemudian menyerahkan tahta kepada ayahanda baginda, Tuan Long Bahar (1715 – 1716). Terdapat percangahan pendapat dikalangan pembesar apabila Tuan Long Bahar menaiki tahta Patani. Keadaan ini menyebabkan Tuan Long Bahar menyerahkan semula tahta kepada puteri baginda Nang Chayang yang menaiki tahta buat kali kedua (1716 – 1718). Tuan Long Bahar kemudian berhijrah ke Kelantan dan ditabalkan menjadi Raja Jembal (1721 – 1734).
Patani Kemudiannya diperintah pula oleh Raja Along Yunus (1721 – 1729) dan Sultan Haji Yunus (1729 – 1749). Raja Along Yunus dan Sultan Haji Yunus juga berketurunan Raja Bakar iaitu dari susur galur keturunan Sultan Qunbul. Di sini penulis mendapati terdapat banyak percanggahan pendapat tentang tarikh dan dua nama raja yang memerintah Patani tersebut. Begitu juga peristiwa bagaimana kedua-dua orang raja tersebut menaiki tahta.
Setelah kemangkatan Sultan Haji Yunus, Tuan Long Nuh bin Tuan Long Nik, yang ketika itu menjadi Raja Jambu telah ditabalkan pula sebagai Raja Besar Patani (1749 – 1771). Patani kemudian diperintah pula oleh Raja Bakar, setelah kemangkatan Raja Long Nuh. Raja Bakar (1771 – 1774), merupakan putera Raja Long Nuh.
Raja Ahmad kemudiannya menaiki tahta Patani setelah kemangkatan ayahandanya, Raja Bakar. Baginda menggunakan gelaran Sultan Muhammad (1774 – 1785). Baginda ialah Raja Patani terakhir sebelum kejatuhan Patani dalam serangan dan tipu helah Siam selama hampir sepuluh tahun.
Sultan Muhammad telah gugur syahid dalam serangan dahsyat Siam terhadap Patani damal tahun 1785. Setelah kemangkatan baginda seluruh Patani telah mengalami zaman kepayahan serta penderitaan dengan kekejaman dan kezaliman pemerintahan Siam.
Patani yang bebas dan makmur semenjak kewujudannya pada tahun 200 Masehi, kemudian menerima Islam pada tahun 750 Masehi. Kemudian bertukar pemerintahan beraja dari Sriwijaya kepada Kesultanan Islam dari golongan ulama berketurunan Sayyid Hussein Jamadil Kubro pada tahun 1467, akhirnya telah jatuh ke tangan pemerintah Siam kafir laknatullah pada tahun 1785. Mungkin itulah yang namakan sebelum ada kebangkitan, akan ada kejatuhan…. Takdir dan kuasa Allah yang Maha Mengetahui akan sesuatu… itulah rencana Allah Taala yang wajib kita renungi sebelum kita dihadapkan pula dengan kebangkitan umat Islam sebelum tibanya Kiamat Qubra….
Mungkin terdapat banyak percanggahan dengan pengetahuan dari kalangan pembaca berbanding catatan penulis ini. Seperti yang telah penulis terangkan dari awal, penyampaian penulis ini adalah berdasarkan semakan silang dari pelbagai sumber disamping cerita lisan orang tua-tua berdarah Patani. Penulis juga tidak menukilkan di sini kisah perebutan kuasa pemerintah di Patani, kerana pada semakan penulis kisah tersebut tiada asas kukuh untuk mempercayainya. Sebaliknya kisah berkenaan hanyalah sebahagian daripada agenda menutup kejadian sebenar di samping merendah-rendahkan golongan ulama yang menjadi sultan/raja di Patani.
Bagi golongan pembaca yang berusia muda pula, mungkin mereka akan kehairanan dengan dakwaan penulis bahawa Sultan Melayu pada zaman dahulu adalah dari golongan ulama. Malah sesetengah mereka telah mencapai maqam kewalian. Insya Allah pada masa akan datang penulis akan berbicara tentang kaedah perlantikan Kesultanan Melayu selepas daripada pemerintahan Dinasti Sriwijaya. Kerana ianya sangat bertentangan dengan amalan perlantikan serta sumber sejarah sekarang. Wallahu a’lam.

ไม่มีความคิดเห็น: